A A A K K K
людям з порушенням зору
Центр професійного розвитку педагогічних працівників Гребінківської міської ради

Подорож у тисячу миль починається з одного кроку (Лао-Цзи). Давайте зробимо його разом.

Мурали, зіткані зі слів

Сучасне буття дивує новітніми мистецькими практиками, серед яких особливе місце посідає вуличний живопис. У нашому мовному обігові вже закріпилося слово мурал (англ. mural – фреска; ісп. muro – стіна, мур) на позначення стінопису як різновиду монументального і декоративного малярства, що виконується безпосередньо на стіні або на штукатурці, закріпленій на стіні,  у якому фігуративні образи й декоративні орнаменти підпорядковуються архітектурним формам. У стінописі використовують різні малярські техніки, зокрема в новіші часи – синтетичні ґумові фарби.  

Мурали як нові форми мистецтва схвально сприймає молодь, тож можна використати цю схильність у пізнавальній діяльності учнів на уроках мови та літератури. Наприклад, запропонувати цікавий дослідницький проєкт «Мурал – знак нашої присутності на цій землі». Для роботи в проєкті можна організувати три пошукові групи:

  • І група – «Мистецтвознавці»
  • ІІ група – «Літературознавці»
  • ІІІ група – «Креатив +»

Мистецтвознавцям пропонується тема дослідження «Мурал як вид сучасного живопису». Опрацювати її можна за таким планом:

1. Що таке мурал?

2. У чому різниця між муралом та графіті?

3. Відомі стінописи Києва (відеоролик, презентація).

4. Настінний живопис обласного центру, рідного міста (відеоролик, презентація).

Юні мистецтвознавці з’ясовують походження цього терміна, його синонімічні варіанти (стінопис, настінний живопис, настінний розпис), відстежують появу муралів у міському ландшафті нашої столиці, обласного центру, рідного міста.

Поняття «мурал» походить від іспанського, що в перекладі означає стіна. Він виник в іспанській Мексиці, його сутність полягала в оформленні громадських споруд циклами фресок з історії країни, життя народу, його боротьби.

«Був потрібен новий різновид художнього мислення, який би не звертався тільки до кольору та форми, а впливав на людську свідомість і через активний та змістовний сюжет. Нове мистецтво буде призначено не для музею чи картинної галереї, а стане спорудою, яку будуть відвідувати щоденно – пошта, школа, театр, вокзал, офіційні споруди. І логічно, і теоретично я прийшов до ідеї монументального живопису», - писав Дієго Рівера.

«І це справді так», –  доводять старшокласники, демонструючи відеоролики, презентації на тему «Найвідоміші мурали Києва», зазначаючи, що на стінах столиці за останні роки з’явилося більше сотні малюнків – їх навіть нанесли на спеціальну інтерактивну мапу столиці, де можна стежити, чи не з’явилася нова робота на сусідній вулиці.

Найцікавішими в учнівських дослідженнях можуть бути матеріали про настінний живопис обласного центру, рідного міста. Так мистецтвознавці Гребінківської гімназії створили відеоролик «Мурали Гребінківщини», розповівши про однокласників, які небайдуже ставляться до того, що їх оточує, мають особливий погляд на життя у міському просторі, прагнуть змін, що необхідні сьогодні і зараз. Вони, взявши в руки фарби, прикрасили дитячий майданчик, розмалювавши стіни будинків прилеглої території цікавими епізодами з улюблених дитячих мультфільмів.

 

Мистецтвознавці звернули увагу на те, що своє місто настінними малюнками прикрашають близькі сусіди – лубенці, продемонструвавши фотомонтаж фресок чи не найвідомішого місця в Лубнах –  місцевого ринку.  

    

Старшокласники також дослідили настінний розпис рідної гімназії, зібрали матеріали про його авторів – викладачів та учнів школи, оформили буклети, фотоколажі.

 

 

Групі «Літературознавці» можна запропонувати такий блок цікавих запитань:

1. Словесні мурали – як різновид настінного живопису.

2. Яка жанрова палітра таких творів?

3. Тематика та ідейне спрямування словесних фресок.

4. Чим відрізняєтеся мурал від есе?

5. Мурал – шкіц.

Представники цієї групи складають схему «Кластеризація поняття  «мурал, зітканий зі слів», розробляють пам’ятку «Як створити словесну фреску».

Варіанти учнівських відповідей

1. Літературна творчість – це вроджена потреба особистості. Її необхідною передумовою є поєднання відчуття слова, інтуїції, емоцій та здатності до співпереживання. Творчість – це завжди вихід за встановлені межі. Креативності, як хисту до творчості, притаманні чотири основних риси: здатність продукувати незвичайні відповіді, нове використання смислів (образна гнучкість), здатність бачити в об’єкті нові ознаки, вміння генерувати нові ідеї в нерегламентованих ситуаціях. Отже,  відповідно до вищезазначеного можна припустити, що мурали, зіткані зі слів, мають право на життя. Використання цього терміну у літературознавстві,  на нашу думку, лише питання часу.

2. Слово – це сама людина. Нас зіткано зі слів. Вони – єдина наша реальність, принаймні, єдине свідчення того, що ми існуємо. Без мови немає ні думки, ні того, про що мислити, і перше, що робить людина, стикаючись із чимось незнайомим – присвоює йому ім’я,  називає його. Ми взяли на себе відповідальність назвати у літературознавстві новий жанр «малої прози» – мурал, зітканий зі слів.

3. Словесна фреска – це зовнішня оболонка наших думок, почуттів, переживань, які народжуються з певних душевних станів, виливаються з глибини серця, яке є центром нашого внутрішнього Всесвіту, єдиним незрадливим провідником, який здатен відчути світло життя.

Представлення схеми «Кластеризація поняття «мурал, зітканий зі слів»»

Словесний мурал – це

  • колекція унікальних, екстравагантних думок автора;
  • кольорова словесна фреска, що вкарбовується в пам’ять;
  • вираження творчого «Я», переживань і прагнень;
  • словесні картини, якими хочеться прикрасити дивосвіт, що зветься життям.

У багатьох містах Європи можна знайти словесні мурали – фрагменти з віршів знакових поетів або вислови відомих людей. Особливо відзначилося в цьому словесно-живописному мистецтві голландське місто Лейден – батьківщина великого Рембрандта.

 

Група «Креатив +»

Варіанти учнівських відповідей

1. Група «Креатив +», працюючи над створенням словесних муралів, прийшла до висновку: можна багато говорити про те, які красиві фрески, що прикрашають будівлі, про їх сенс та ідею, але вони – не обов’язково малюнки на стіні якоїсь багатоповерхівки у спальному районі, це стіна наших думок, які сплітаються у єдине ціле. Можливо, це – поезія, а може, й проза…

2. Кожен із нас, сущих, шукає свою дорогу до Прекрасного, до душевної рівноваги, Божої істини. Мурали – це зізнання в любові до маленької батьківщини, її незбагненної краси, у якій вміщується і космос душі, і молитва. Це одягнені в слова почуття, коли ми намагаємося поділитися сокровенним: думками, переживаннями, емоціями. Кожен із них – зупинена мить, коли здається, що ще можна переінакшити минуле, підкорегувати майбутнє. Вони визволяють нас з полону байдужості, сірості, спонукають пробудитися і діяти.

 

Зразки творчих робіт старшокласників

Літній вечір

Сірі сутінки вже обіймають ще теплу землю.

Сонце, втомившись за день, розчервонілось, закривавило півнеба і сіло спочивати.

Сумно заспівали солов’ї, попереджаючи: «Скоро спати! Спати всім!».

Степ вже спокійно спочиває.

Стало сумно і садам, і річці, і старезній вербі біля тину, і галасливому вдень дитячому садочку...

Сон міцно стискає суцвіття синьооких волошок, жовтобрових чорнобривців та майорів.

«Спати, спати всім!».

«Спати!»… «Спати!»

 

Осінь

Рання, жагуча.  Тільки-но був ніжно - жовтавий вересень, а тут вже – брунатно-червонястий листопад. Якесь неймовірне дійство!  Загадкова феєрія природи! Наче театр - новий,  незвичайний, вражаючий. Осінь люблю і водночас ненавиджу її. Ні, не її, а ті почуття, якими вона огортає душу. Почуття покинутості, якоїсь солодкої приємної покинутості. Такої солодкої, що боюсь захворіти.

Залишаюсь сама в цьому жовтогарячому світі, безоглядно поринаю в нього. Глибоко – глибоко, аж на самісіньке дно цього брунатно-багряного океану. І наче яскравою стіною відділяюсь від усіх: рідних, знайомих, близьких, чужих Вони десь там, а я  - тут…

Сама, і нікого поруч. Цей яскраво - жовтогарячий світ обіймає мене одну. Так одну. І я обожнюю цю солодку самотність.   

                               

Вулиці мого міста

Вулиці мого міста пахнуть так, як не пахнеш сам ти,

ну, або твоя свята тінь, або ж ще щось інше,

вулиці пахнуть так, а інакше пахнуть мости,

які вже зруйновані віком, між іншим,

а на вулицях, нарешті, світло і темно,

і можливо, вони прокладають мені із тобою путь,

ту дорогу, найближчу, через тисячу років,

де не знають нікого, де всіх однаково звуть…

вулиці нашого міста прокладають дорогу у наступну країну,

яка йде після щастя чи після удачі,

вулиці присипають снігами дитину,

що заблукала, і для неї це, мабуть, найбільша невдача,

а на вулицях міста показують кіно нового часу,

де немає акторів, а є лише люди, які грають свою, а не чужу роль,

напевне, і на щастя, не маючи поняття моди.

вулиці нашого міста, на щастя, зовсім не пахнуть тобою,

як, мабуть, хотілося кілька днів чи ночей тому,

скрізь на вулицях темно, земля шелестить травою німою,

вулиці запахів не бережуть.

 

Загальновідомо: зацікавлена особистість хоче пізнати матеріал глибше, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає. Сократ казав: «Я не можу навчити нікого нічому. Я можу тільки змусити думати». І завдання вчителів-словесників, зберігаючи індивідуальність кожної дитини, навчити думати її креативно, розвивати творче мислення, образне мовлення. Сучасне мистецтво є тривалим експериментом, в якому естетизація навколишнього середовища, пошуки нової художньої мови, процеси глобалізації спричинятимуть виникнення нових мистецьких напрямків, форм та практик. Вуличне мистецтво – один з феноменів художньої культури кінця ХХ – початку ХХІ століття. Сьогодні будівлі великих міст неможливо уявити без настінних розписів - графіті та муралів, які є невід’ємним елементом сучасної стритарткультури. Мураларт можна назвати найбільш прогресивним напрямом вуличного мистецтва сучасної України. Хочеться вірити, що мурали, зіткані зі слів, теж займуть достойне місце у жанровому різномаїтті «малої прози», бо вони позитивно впливають на життя людей, їх психологічний стан, соціальну позицію та формують правильне ставлення до мистецтва, удосконалюють особистість, розвиваючи її творчі здібності.

Вхід для адміністратора