Підвищення кваліфікації
Підвищення кваліфікації педагогічних працівників
З 1 січня 2020 року педагоги зможуть використовувати виділені державою кошти на підвищення кваліфікації в обраних ними організаціях. Уряд затвердив відповідний Порядок
Уряд затвердив Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників. У документі визначено завдання, основні напрями, форми, види, особливості підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників різних типів закладів освіти, механізми визнання результатів підвищення кваліфікації.
До обов`язкового підвищення кваліфікації можна буде зарахувати не лише навчання в інститутах післядипломної педосвіти, а й інші профільні курси. Впродовж 5 років вчитель має пройти не менше 150 годин підвищення кваліфікації. Це є обов`язковою умовою атестації. Підвищувати кваліфікацію необхідно щороку.
Хто проводить навчання
У Порядку узаконили різноманіття форм підвищення кваліфікації.
Тепер можна вчитися заочно, дистанційно та у формі вечірніх занять. До того ж усі ці форми підвищення кваліфікації можна поєднувати.
Навчання педагогів можуть проводити не лише заклади освіти, а й будь-які інші юридичні чи фізичні особи. Зокрема, державні, громадські та інші організації. Відтак, статус суб’єкта підвищення кваліфікації набуло і Цифрове видавництво MCFR. Це надає нам право пропонувати співпрацю педагогічним працівникам у сфері підвищення кваліфікації. Про зміни в освітньому просторі у 2019 році та про підвищення кваліфікації освітян фахово розкажуть спікери форуму «ОСВІТА: підсумки року».
Хто сплачує за навчання
Навчання може проводитись на платній та безоплатній основі. Сплачувати навчання можуть з держбюджету, з власних надходжень закладу освіти та інших незаборонених джерел. Також фінансування може здійснюватись меценатами або самостійно вчителем.
Механізм підвищення кваліфікації з 2020 року
Після затвердження кошторису на рік керівники закладів освіти оприлюднюють загальний обсяг коштів, передбачений у цьому році на підвищення кваліфікації.
Педагоги, які мають право на підвищення кваліфікації за рахунок зазначених коштів, протягом 15 календарних днів подають керівникові пропозиції до плану підвищення кваліфікації на рік. 2
План підвищення кваліфікації розглядає та затверджує педагогічна рада закладу.
Що зазначити в плані:
- тему відповідної програми, курсу;
- форму;
- тривалість;
- суб’єкт підвищення кваліфікації;
- вартість підвищення кваліфікації.
Після затвердження плану керівник закладу освіти укладає договорів між закладом освіти та суб’єктом підвищення кваліфікації про надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації на відповідний рік.
У Порядку визначено, що саме можна вважати підвищенням кваліфікації.
Зокрема:
- розвиток необхідних для роботи компетентностей;
- удосконалення та набуття нових вузькопрофільних, пов’язаних з викладанням певної шкільної дисципліни компетентностей;
- отримання нового практичного досвіду.
Підвищення кваліфікації як безперервний професійний розвиток
Безперервний професійний розвиток та підвищення кваліфікації педагогічних працівників передбачає набуття нових і вдосконалення раніше набутих компетентностей на основі здобутої освіти й практичного досвіду.
Безперервного професійного розвитку педагоги набувають за трьох форм освіти:
- формальної
- неформальної
- інформальної.
Накопичення визнаних результатів навчання у формальній, неформальній та/або інформальній освіті буде підставою для присвоєння професійних (зокрема, часткових) та здобуття повних освітніх кваліфікацій.
Здобуті у формальній освіті кваліфікації зараховуть як підвищення кваліфікації, тому їх не потрібно окремо визнавати чи підтверджувати.
Традиційний вид підвищення кваліфікації — це навчання в закладах освіти, що мають ліцензію на підвищення кваліфікації або провадять освітню діяльність за акредитованою освітньою програмою. Таке навчання:
- передбачає набуття особою нових та/або вдосконалення раніше набутих компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань;
- може завершуватися присвоєнням професійних та/або присудженням часткових освітніх кваліфікацій;
- не потребує окремого визнання і підтвердження його результатів.
До інших видів підвищення кваліфікації педагогічних працівників належать:
- стажування;
- участь у:
- сертифікаційних програмах;
- тренінгах;
- семінарах;
- семінарах-практикумах;
- семінарах-нарадах;
- семінарах-тренінгах;
- вебінарах;
- майстер-класах тощо.