Діти з особливими потребами – частина сім’ї, спільноти та суспільства
У грудні 2009 року Україна ратифікувала основні міжнародні документи у сфері забезпечення прав дітей відповідно до світових стандартів освіти, соціального захисту та охорони здоров’я. Передусім стаття 24 Конвенції ООН про права людей з інвалідністю визначає обов’язок держави щодо реалізації інклюзивної моделі освіти.
5 вересня 2017 року було прийнято новий Закон України «Про освіту», у якому закріплено право дітей з особливими освітніми потребами здобувати освіту в усіх навчальних закладах.
В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, забезпечує рівноцінне ставлення до всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами. В інклюзивних класах діти з ООП активно включаються у освітній процес, засвоюють нові форми поведінки, спілкування, взаємодії, вчаться виявляти ініціативу, свідомо робити вибір, досягати згоди у розв’язанні проблем, приймати самостійні рішення.
Сьогодні у закладах освіти нашої громади працюють інклюзивні групи та класи, процес здобуття освіти дітям з ООП допомагають забезпечувати один асистент вихователя та п'ятнадцять асистентів вчителів. Педагоги вже мають певні практичні напрацювання, готові поділитися досвідом роботи і власними ідеями та очікуваннями.
Як саме будувати навчальний процес у інклюзивних класах та групах із врахуванням особливих потреб дітей, як допомогти ім адаптуватися у колективі та відчувати турботу педагогів і підтримку однолітків, як створити ситуацію успіху, як саме співпрацювати з батьками дітей з ООП – про це йшла розмова під час онлайн-зустрічі на тему «Реалії і сподівання у системі інклюзивного навчання», яка відбулася 19 січня 2023 року. Консультант Центру професійного розвитку педагогічних працівників Гребінківської міської ради Степанова Алла пригадала основні етапи становлення інклюзивної моделі освіти у нашій країні, а вихователь ЗДО «Веселка» Куцевол А.А. та асистент вчителя філії ЗОШ І-ІІ ст. №1 Опорного закладу ЗОШ І-ІІІ ст. №4 Пасічна Л.М. розповіли педагогічним працівникам закладів освіти громади про роботу з дітьми з ООП та поділилися своїми сподіваннями.