Атестація педагогів: організація, проведення, актуальні питання
Відповідно до запитів керівників ЗО та їх заступників щодо атестації педагогічних працівників за новим Положенням про атестацію (наказ МОН № 805 від 09.09.2022 «Положення про атестацію педагогічних працівників») проведено онлайн-консультування «Атестація педагогів: організація, проведення, актуальні питання». Захід провела Наталія Олійник, директор Центру професійного розвитку педагогічних працівників Гребінківської ради.
Атестація педагогічних працівників є обов’язковою і педагоги мають проходити її раз на п’ять років. Ці аспекти залишилися ключовими й у новому Положенні про атестацію педагогічних працівників (наказ МОН від 09.09.2022 №805). Атестація педагогічних працівників – система заходів, спрямованих на всебічне та комплексне оцінювання їхньої педагогічної діяльності. За результатами атестації педагогічного працівника незалежно від обсягу його педагогічного навантаження (кількості навчальних предметів (інтегрованих курсів, дисциплін) встановлюється його відповідність або невідповідність займаній посаді та: присвоюється (не присвоюється) кваліфікаційна категорія або підтверджується (не підтверджується) раніше присвоєна кваліфікаційна категорія; присвоюється (не присвоюється) педагогічне звання, підтверджується (не підтверджується) раніше присвоєне педагогічне звання (у разі наявності). Педагогічним працівникам, посади яких не передбачають присвоєння кваліфікаційних категорій, за результатами атестації визначається відповідність (невідповідність) займаній посаді та у порядку, визначеному законодавством, встановлюється (підтверджується) тарифний розряд.
Чергова та позачергова атестація:
Атестація може бути черговою або позачерговою. Педагогічний працівник проходить чергову атестацію не менше одного разу на п’ять років.
Атестація проводиться не раніше ніж через рік після призначення педагогічного працівника на посаду. Позачергова атестація проводиться за ініціативою керівника закладу освіти, якщо педпрацівник знизив якість діяльності, або за ініціативою педпрацівника, якщо він має професійні успіхи, зокрема: його визнали переможцем, лауреатом фінальних етапів всеукраїнських, міжнародних фахових конкурсів; він здобув освітньо-науковий / освітньо-творчий, науковий ступінь; він успішно пройшов сертифікацію.
Міжатестаційний період не може бути меншим ніж три роки, крім випадків проведення позачергової атестації за ініціативи педагогічного працівника. Час перебування педагогічного працівника в соціальних відпустках, навчання у закладах вищої освіти, а також період, на який переноситься атестація, до міжатестаційного періоду не включають.
Підвищення кваліфікації:
Підвищення кваліфікації педагогічних працівників проводиться в міжатестаційний період і є необхідною умовою атестації. Загальний обсяг підвищення кваліфікації визначається сумарно за останні 5 років перед атестацією та незалежно від суб’єкта підвищення кваліфікації, виду, форми чи напряму, за якими педагогічний працівник пройшов підвищення кваліфікації.
Кваліфікаційні категорії:
Кваліфікаційна категорія «спеціаліст» присвоюється педагогічному працівникові, який має освітній рівень фаховий молодший бакалавр (освітньо-кваліфікаційний рівень молодший спеціаліст), молодший бакалавр, бакалавр чи магістр (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст). Кваліфікаційна категорія «спеціаліст другої категорії» присвоюється педагогічному працівникові, який має освітній рівень молодший бакалавр (освітньо-кваліфікаційний рівень молодший спеціаліст), бакалавр чи магістр (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст) (для працівників закладів дошкільної освіти також освітньо-професійний ступінь фаховий молодший бакалавр), стаж роботи на посадах педагогічних працівників не менше ніж три роки. Кваліфікаційна категорія «спеціаліст першої категорії» присвоюється педагогічному працівникові, який має освітній рівень бакалавр, магістр (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст)(для працівників закладів дошкільної освіти також освітньо-професійний ступінь фаховий молодший бакалавр або ступінь вищої освіти молодший бакалавр (освітньо-кваліфікаційний рівень молодший спеціаліст), стаж роботи на посадах педагогічних працівників не менше ніж п’ять років. Кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії» присвоюється педагогічному працівникові, який має освітній рівень магістр (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст), стаж роботи на посадах педагогічних працівників не менше ніж сім років.
Презентацію до зоходу можна переглянути за покликанням.