Кейс-проєкт «Україна: історія нескорених або Символи часу, символи духу»
«Ми формуємо у дітей системне мислення. Така інфрмація асоціативно складається в пазл і не забувається». (Володимир Співаковський)
2 травня 2024 року наш Центр професійного розвитку педагогічних працівників запросив педагогів ЗЗСО на онлайн-перегляд кейс-проєкту «Україна: історія нескорених або Символи часу, символи духу».
Уявіть собі звичайний шкільний день у звичайній школі…
Урок української літератури… Сповнений емоціями, надихаючий до роздумів… Урок без байдужих. Бо художній твір чіпляє за живе… Бо події у ньому переплелися у єдине ціле – і вчорашнє, і сьогодення. Біль минулого і трагедія сучасності. Молодість і кохання, ідеали і героїзм, зневіра і підступна зрада… Роман Василя Шкляра «Троща».
Урок наступний: історія України. І герої «Трощі» оживають у конкретних історичних постатях, адже сюжет твору пов'язаний з реальними подіями першої половини минулого століття: боротьба вояків УПА за українське сонце – за волю. Їм тільки по 18-20 років, але сама доля вказала на них перстом, вона вибрала їх серед мільйонів, і ціна їхнього життя – то свобода… Учні знайомляться з історичними фактами, документами, листівками, фотографіями... І уявні обличчя героїв роману перетворюються на цілком реальні… Вони жили, кохали, співали про червону калину, йшли у бій… Історія повторилася: «Двісті п’ятдесят літ минуло, а сі ніц не змінило. І ворог той самий, і боротьба та сама».
Урок української мови.Ти вже усвідомлюєш себе нащадком славних прадідів, ти – син або донька бійця ЗСУ. Ти доторкуєшся до мовного багатства роману, аналізуєш лексеми, відчуваєш могутню силу рідного слова, розмірковуєш про сенс кохання, про ціну життя.
Урок географії. Учні знайомляться з місцевістю, де відбувалися події твору: Козівський та Теребовлянський райони Тернопільської області, заплави річки Стрипа. Старшокласники аналізують гідрологічний режим річки, потім разом з головним героєм роману Місяцем, який отримав від побратима Пластуна компас, рухаються до головної криївки, яка знаходилася у селі Семиківці поблизу річки Студенка та визначають дійсний азимут руху героя.
Урок біології. Учні пригадують подвійне значення поняття «троща» і діляться інформацією про цінні властивості очерету (трощі): екологічний будівельний і покрівельний матеріал, сировина для виробництва меблів, целюлози, спирту, вітамінних напоїв, ліків. Молоді кореневища очерету використовують для приготування корисних страв. А героям роману троща слугувала за тимчасову домівку: у густих заростях бійці переховувалися під час облав і відновлювали свої сили.
Цікавими і важливими можуть бути розгортки з інших предметів. Наприклад, мистецтво та технології. Можна дізнатися про історію створення гімну УПА «Ой, у лузі червона калина», а можна навчитися виробляти кошики та килимки з очерету.
Головне, що протягом навчального дня вивчення матеріалу буде мати цілісний характер та сприятиме формуванню системного мислення і необхідних компетентностей.
Над створенням тематично-предметних розгорток до кейсу працювали вчителі закладів загальної середньої освіти Гребінківської міської ради:
- Бондаренко Н.В., вчителька історії Опорного закладу Гребінківська ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 (розгортка «Історія України»);
- Ільчук А.І., вчителька української мови та літератури Опорного закладу Гребінківська ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 (розгортка «Українська мова»);
- Шаповал Л.І., вчителька української мови та літератури Гребінківської гімназії (розгортка «Українська література»);
- Ященко С.П., вчитель географії Слободо-Петрівської ЗОШ І-ІІІ ступенів (розгортка «Географія»).
Матеріали кейсу можна переглянути за покликанням.
Відеозапис зустрічі можна переглянути за покликанням.